De auto
Dutch
Supercar Challenge
Racekalender
Sponsoring
pakket A
pakket B
pakket C
pakket D
pakket E
Sponsors
Links
Contact
|
|
Eindelijk was het zover voor het kersverse Spice Racing team, de eerste
officiële wedstrijd binnen de Dutch Supercar Challenge. En niet zomaar een
wedstrijd, deze wedstrijd werd verreden tijdens de altijd drukbezochte
Pinksterraces.
Na een drukke voorbereiding gedurende het winterseizoen; de raceauto is
volledig opnieuw opgebouwd om te voldoen aan het DSC reglement, hadden we
eindelijk echt de mogelijkheid de theorie aan de praktijk te toetsen.
Kwalificatie
De rondetijden die we reden in de kwalificatie waren nog niet om over naar
huis te schrijven, 2:12.811. Daar moet meer in zitten. De wijzigingen aan de
auto, onder andere een betere versnellingsbak en sperdifferentieel, zorgden
ervoor dat de schakelmomenten op heel andere plekken lagen dan we gewend
waren. Het opnieuw leren kennen van de auto heeft redelijk wat tijd gekost.
Redding was nabij in de vorm van teambaas Cor Euser. Cor Euser had slechts 2
rondjes nodig om de afstelling te beoordelen en om tips te geven over rem-
en schakelpunten. De wagen heeft zich goed gehouden tijdens de eerste
rondjes en de investeringen leken vruchten af te werpen…
De kwalificatie leverde ons een 7e plaats op in de Sport2 klasse.
Wedstrijd 1 zaterdag 10 mei
Met een 7e tijd in de kwalificatie hadden we 6 auto’s voor ons staan en 2
achter ons op de startgrid. De wedstrijden binnen de DSC competitie kennen
een rollende start, belangrijk is dus om ervoor te zorgen in de goede
versnelling te rijden als de startlichten op groen gaan. De juiste
versnelling was ingelegd en we konden hierdoor mooi aanhaken bij de rest van
het veld. Na een perfect uitgevoerde (verplichte) pitstop halverwege de race
zijn we meer volle bak gaan rijden in de tweede helft van de race. De races
duren 1 uur + 1 ronde. Strategisch is het niet handig al in het begin te
veel van de banden en de remmen te vergen. De omstandigheden waren gewoonweg
heet, in de auto werden temperaturen van ruim 60 graden gemeten en dat is
een behoorlijke slijtageslag in een race die een uur duurt. Niet in de
laatste plaats voor de coureur. Eindresultaat een 6e plaats en de
rondetijden verbeterd naar 2:11.475 Met deze klassering waren we niet
ontevreden, de eerste wedstrijd voor onze coureur sinds het behalen van zijn
racelicentie afgelopen februari.
Wedstrijd 2 maandag 12 mei (2e Pinksterdag)
De auto was heel gebleven, de rondetijden verbeterd gedurende de eerste race
en een 6e plaats in het klassement van de klasse. Met die gedachte en de
opgedane ervaring met de vernieuwde auto zijn we aan de 2e wedstrijd
begonnen. Een drukbezochte paddock met gasten van sponsors, vrienden,
familie en fans gaf ons extra spirit voor de tweede race dit weekend.
Wederom een warme dag in de Zandvoortse duinen lag voor ons. Geweldig voor
de circuitbezoekers, iets minder voor de coureur. Een warrige start, een
deel van het veld moest uit de pits starten zorgde voor een wat rommelig
begin. Al snel hadden we het ritme te pakken en in de eerste helft van de
race wisten we onze rondetijd te verbeteren. Een paar mooie gevechten op de
baan een pitstop en een uur verder konden we de balans opmaken. Een vijfde
plaats in het klassement en een verbetering van de rondetijd van maar liefst
3 seconden naar 2:08.746. De auto zoals deze er nu bijstaat heeft nog veel
meer potentie, werk aan de winkel voor de coureur dus. Bijna nog
belangrijker is dat we onze gasten een leuk weekend hebben kunnen bezorgen.
Veel dank gaat uit naar Ben Gerrits die de wagen heeft opgebouwd, het team
van Cor Euser voor de perfecte tracksupport en niet in de laatste plaats
onze sponsors zonder wie dit allemaal niet mogelijk was.
Regionaal weekblad "Dordt Centraal" heeft ook een stuk geschreven over de
Dordtse inbreng tijdens de Pinksterraces. Lees het
hier (pdf).
foto's Robbert Maas ©
|
|
|